Mechanizm różnicowy w aucie

Na przestrzeni wielu lat auta ulegały znaczącym przemianom. Dotyczyło to niemalże każdego ich elementu, począwszy od kół, poprzez układ sterowania, zawieszenie, silnik a na samej karoserii kończąc. Obecnie możemy cieszyć się bardzo zaawansowanymi pojazdami, które często mogą dawać naprawdę wiele radości z jazdy. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie zawsze tak to wyglądało i początkowe samochody miały sporo mankamentów, a jazda nimi była bardzo trudna i męcząca.

Postęp w dziedzinie motoryzacji

Auta nie były kiedyś bardzo zaawansowane (sxc.hu)
Auta nie były kiedyś bardzo zaawansowane (sxc.hu)

Jednym z największych problemów początków motoryzacji był przede wszystkim fakt, że oba tylne koła kręciły się z taką samą prędkością. Próbowano rozwiązać ten problem, stosując napęd na jedno koło, lecz bardzo szybko okazało się że pomysł jest jest do niczego, co było szczególnie widoczne w momencie, gdy pojazd zakopał się w nawet stosunkowo niedużym błocie. Prawdziwym wynalazkiem jak na tamte czasy było więc stworzenie mechanizmu różnicowego. Pozwalał on obu kołom kręcić się niezależnie od siebie, dzięki temu podczas skręcania koło wewnętrzne kręciło się wolniej od koła zewnętrznego, przez co nie dochodziło do utraty przyczepności. Popularny dyferencjał był na przestrzeni lat jeszcze bardziej ulepszany, dzięki czemu obecnie działa on niemalże perfekcyjnie.

W przypadku niektórych sportów motorowych takich jak chociażby drifting, dyferencjał jest spawany, co umożliwia szybką utratę przyczepności tylnych kół, dzięki czemu auto może pokonywać zakręt w kontrolowanym poślizgu. Należy jednak pamiętać, że stosowanie takiego rozwiązania na drogach publicznych jest bardzo nierozważne i bardzo szybko może doprowadzić do poważnego wypadku związanego z utratą przyczepności.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

KOMENTARZE

Wypowiedz się na ten temat